stresStres ma różnorodne objawy. Niektórzy skarżą sie na przyspieszoną akcję serca, napięcie mięśni, potliwość, drżenie, co wpływa na obniżenie funkcji rozumowania. Inni z kolei nie mają symptomów zewnętrznych, ale odczuwają stres wewnętrzny, który przekłada się na depresje, bezsenne noce, permanentne zmęczenie, rozdrażnienie oraz niepokój. O naszych problemach nie chcemy rozmawiać, objawy stresu kamuflujemy, boimy się iść do specjalisty, a w aptekach kupujemy tabletki uspokajające bez recepty – to niestety nie jest rozwiązanie…

 

Stres musisz poznać

 

Stres odczuwa każdy człowiek, bez względu na to, jakiej jest płci i ile ma lat. Jest to zupełnie normalna reakcja organizmu. Ta informacja, dla wielu osób wydaje się zaskakująca. Każdej osobie, która cierpi na stres, z którym sobie nie radzi, wydaje się, że tylko ona, lub nieliczne osoby, mają podobny problem. Więc powtórzmy jeszcze raz – każdy z nas przeżywa stres. Problem ze stresem zaczyna się wtedy, gdy przejmuje on kontrolę nad naszym życiem – brak kontaktów z innymi, trudności w pracy, w nauce, w tworzeniu stabilnych relacji. W takim przypadku, pozytywne myślenie nie wystarczy, trzeba działać! Walka ze stresem to nie przyjmowanie ziół, które wyciszają nasz system nerwowy, to nie odizolowanie się od świata, aby „odpocząć”, ale przede wszystkim to poznawanie siebie. Zadaj sobie pytanie, w jakich sytuacjach odczuwasz stres? To pierwszy krok, aby nie tylko pozbyć się tego, czego najbardziej nie lubisz, ale także zmienić coś w swoim życiu.

 

Jak zredukować stres

 

Stres nie zniknie nigdy. Można go jednak zmniejszyć lub zmienić, po to, aby stał się Twoim sprzymierzeńcem. Są bowiem dwa rodzaje stresu – ten, który każe nam uciekać i ukrywać się oraz ten, który motywuje nas do działania. Aby zły stres, zamienić na ten dobry, musisz postawić przed sobą cel, do którego pragniesz dotrzeć i cieszyć się z każdego, nawet najmniejszego sukcesu. Każdy człowiek potrzebuje akceptacji, poczucia własnej skuteczności, umiejętności wyrażania emocji, wiedzy, zdrowia, ale też wiary (bogactwa duchowego) oraz umiejętności wytwarzania relacji. Jeżeli któraś z tych potrzeb jest zaburzona, odczuwamy w jej sferze strach. Fryzjerka, która strzyże od 15 lat, zaczyna stresować się przed pójściem do pracy. Ma obawy, że źle obetnie klientce włosy, że będzie ona niezadowolona i nie poleci jej swoim koleżankom. Dlaczego? Prawdopodobnie od dawna nie brała udziału w żadnym szkoleniu i czuje, że jej umiejętności są coraz niższe. Może zdarzyć się też sytuacja, w które ktoś może uwielbiać swoją pracę, ale nie umożliwia mu ona rozwoju i zabiera cały wolny czas. Osoba taka będzie unikała spotkań towarzyskich, bojąc się, że nie zdoła podtrzymać żadnej interesującej rozmowy. Poznanie swoich lęków umożliwia pracę nad nimi. Poczucie wpływu, wiara w możliwości oparta na doświadczeniu – to najlepsze lekarstwa na stres. Posiadanie na coś wpływu, znacznie poprawia naszą samoocenę i stawia nas w pozycji wygranych, a nie przegranych. Nie musisz mieć wpływu na rzeczy duże – zacznij od najmniejszych.

 

Miej wpływ na:

  • swoje zdrowe,
  • odżywianie,
  • rozwój zainteresowań i pasji,
  • dysponowanie swoim wolnym czasem.

 

W wielu przypadkach, przekraczanie nowych granic, nawet najdrobniejszych, sprawia, że nasza samoocena wzrasta, co przekłada się na pozytywne kontakty z innymi, poczucie pewności i coraz większej swobody oraz dystansu do siebie i do innych.

Edyta

Zapraszam do czytania i komentowania moich artykułów;)

More Posts