Elementary Pupils Enjoying Healthy Lunch In CafeteriaRodzice dają z siebie wszystko, żeby zaspokoić wszystkie podstawowe potrzeby swojego dziecka. W przypadku jedzenia, należy jednak być ostrożnym. Kto z nas nie daje dziecku, przynajmniej od czasu do czasu, batonika, jogurtu, ciasteczka, naleśnika z dżemem czy banana. A ilu z nas jednocześnie zdaje sobie sprawę z ilości cukru czy kalorii, którą zawiera jeden przykładowy jogurt, w stosunku do dziennego zapotrzebowania?

Ilość kalorii na dobę

Dobowe zapotrzebowanie dziecka w wieku wczesnoszkolnym waha się pomiędzy 1200 a 1600 kalorii, a dopiero dziecko powyżej 9. roku życia potrzebuje ich większej ilości. Przy czym należy pamiętać, że ilość kalorii na dobę oraz skład pokarmowy posiłków zależy nie tylko od wieku dziecka, ale przede wszystkim od jego dziennej aktywności fizycznej. Jeśli nasze potomstwo w wieku do 8 lat spędza aktywnie mniej niż 30 minut dziennie, to jego zapotrzebowanie na kalorie wynosi 1200, co chociaż brzmi groźnie, wcale nie jest dużą ilością. Dla porównania mały jogurt owocowy zawiera od 80 do 100 kalorii, mniej więcej tyle samo ile banan czy pieczone jabłko, podczas gdy jedna bułka pszenna to około 100- 150 kalorii. Dodając do bułki masło, wędlinę, żółty ser i plasterek pomidora oraz sok owocowy, otrzymujemy drugie śniadanie o wartości kalorycznej prawie 300 kalorii, czyli ¼ dziennego zapotrzebowania dziecka.

Napój bogów

Do prawidłowego rozwoju każdej istoty niezbędna jest woda. Jest ona zawarta zarówno w jedzeniu, jak i w napojach dostarczanych dziecku codziennie. Warto przyjrzeć się uważniej temu, co dajemy dziecku do picia, gdyż soki i napoje mogą również zawierać sporą dawkę cukru. Jeśli zależy nam na prawidłowym żywieniu dziecka, zadbajmy, by dostarczało ono swojemu organizmowi co najmniej 1,5 litra wody dziennie, czy to w postaci mleka, wody, soku czy też zupy. Bez odpowiedniej ilości wody, organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować, co może z kolei doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Coś słodkiego na ząb

Wielu lekarzy uważa, że do prawidłowego rozwoju dziecko nie potrzebuje dodatkowych kalorii w postaci słodyczy. Jednak doskonale wiemy jak trudno jest odmówić dziecku choćby kawałka ciastka czy lizaka. O ile małe dzieci są cały czas pod kontrolą rodziców i łatwiej jest zadbać o ich dietę, o tyle na dzieci w wieku szkolnym mają wpływ czynniki zewnętrzne takie jak: reklamy w telewizji, filmy, gry komputerowe, czy po prostu szkolni koledzy. Wytłumaczenie dziecku dlaczego nie powinno jeść potraw zawierających szkodliwe elementy może być bardzo trudne, kiedy wszyscy wokół zajadają się cukierkami i batonikami. Z drugiej strony, karmienie dziecka potrawami zawierającymi bardzo dużą ilość cukru szybko doprowadzi je może do przewlekłych, bądź nieuleczalnych chorób, jak cukrzyca czy otyłość. Jednak odwołując się do rozsądku młodych ludzi, można czasem pozwolić im na jakiś mały, słodki deser.

Edyta

Zapraszam do czytania i komentowania moich artykułów;)

More Posts