zaparciaZaparcia to problem co 2 kobiety oraz co 4 mężczyzny. Utrudnia życie, frustruje i nie pozwala normalnie funkcjonować. Czujemy się fatalnie, nie potrafimy się skupić – jak sobie pomóc? Jest na to kilka rad…
Przyczyną zaparć jest zbyt leniwe jelito. Zjedzony przez nas pokarm ma średnio 72 godziny, aby przemieścić się poprzez cały przewód pokarmowy i zostać wydalony. Jeżeli pomiędzy wypróżnieniami jest więcej aniżeli 72 godziny, może oznaczać, że cierpisz na spowolniony pasaż jelitowy. Jak sobie pomóc? Przede wszystkim musisz usprawnić pracę jelit, ale wcześniej, poznaj jeszcze różne rodzaje tej dolegliwości:

  • Zaparcia nawykowe – są uzależnione od naszej psychiki, bardzo często od nieuporządkowanego, chaotycznego trybu życia, pospiechu oraz niechęci do korzystania z publicznych toalet.
  • Zaparcia czynnościowe – spowodowane złą dietą, przyjmowaniem leków np. przeciwbólowych.
  • Zaparcia spowodowane chorobami – mogą przydarzyć sie jeśli cierpisz na schorzenia neurologiczne lub niedoczynność tarczycy.

Jak sobie pomóc?

  1. Bardzo często problem z zaparciami może minąć po zastosowaniu odpowiedniej diety, a przynajmniej wprowadzeniu do swojego jadłospisu niektórych potraw oraz produktów, a także odpowiedniej dawki ruchu.
    Kiszona kapusta – wszystkie kiszone produkty, ale przede wszystkim kapusta, są niezwykle pomocne w leczeniu zaparć. Posiada ona w swoim składzie bardzo duże ilości błonnika, a bakterie biorące udział w fermentacji poprawiają trawienie i dostarczają witaminę B. Jeśli nie chcesz jej jeść, spróbuj wypić na czczo wyciśnięty z niej sok.
  2. Śliwki – pomocne w każdej postaci! Przez nasz układ pokarmowy przemieszczają się niemal w niezmienionej postaci i zachowują się jak miotła – wymiatają wszelkie resztki i masę kałową z jelit. Warto jeść je często – nawet profilaktycznie. Na niektóre osoby, zjedzenie śliwek działa natychmiast!
  3. Siemię lniane – przez wielu nielubiane, jednak niezwykle pomocne w walce z zaparciami. Pobudza perystaltykę jelit, a co ważne – jest niezwykle zdrowe.
  4. Jabłka i truskawki – ułatwiają trawienie, obfitują w błonnik, a do tego są pyszne i zdrowe. Świetnie sprawdzą się jako przekąska między posiłkami, które z pewnością pomogą – a jeśli nie, to przynajmniej nie zaszkodzą!
  5. Woda – powinna znaleźć się na pierwszym miejscu. 2 litry wody dzienne, to najlepsze lekarstwo dla naszego organizmu. Dzięki niej może pracować zupełnie normalnie, a dobrze nawodniony pokarm w jelicie, jest znacznie łatwiejszy do wydalenia.
  6. Ruch – biegaj, spaceruj, ćwicz – każda aktywność fizyczna jest wskazana dla Twoich jelit – cienkiego i grubego. Często przyczyną zaparć jest brak odpowiedniej ilości ruchu.

Zapamiętaj jednak, że jeśli próbowałeś zmienić już swoje przyzwyczajenia żywieniowe, a zaparcia występują nadal, udaj się do lekarza!

Edyta

Zapraszam do czytania i komentowania moich artykułów;)

More Posts